وب دیزاینر

ارائه دهنده خدمات تحت وب

WebDesigner
الآن اینجا هستید:
صفحه اصلی » طراحی سایت » اینفوگرافیک » 69 نکته اساسی در طراحی سایت- قسمت دوم: تجربه کاربری

تبلیغات

69 نکته اساسی در طراحی سایت- قسمت دوم: تجربه کاربری

با سلام خدمت تمام دوستان عزیز؛ در ادامه مطالب اساسی‌ترین نکات برای طراحی سایت، مواردی ضروری و مهم را درباره تجربه کاربر (یا همان UX) جمع‌آوری کرده‌ایم که قطعا رعایت آنها تأثیرات شگرفی در بازدهی وبسایت شما خواهد داشت.

اینفوگرافی 69 نکته اساسی در طراحی سایت- قسمت دوم: تجربه کاربری

  1. پنج ثانیه

یکی از پراستفاده‌ترین دکمه‌ها، دکمه بازگشت است. از همان لحظه که فردی وارد وبسایت شما می‌شود، پنج ثانیه فرصت دارید که ارزش‌های وبسایت، شرکت و یا محصول خود را به او معرفی کنید تا او دلیل کافی برای ماندن داشته باشد. اگر برای مُراجع وبسایت شما زیادی طول بکشد که تصویر شفاف و واضحی از فعالیت‌های شما بیابد مسلماً بسیار مشتاق خواهد بود که دکمه بازگشت را هرچه سریع‌تر بفشارد. هرگز فراموش نکنید که در قسمت هدر سایت خود شرح واضحی درباره خدمات و مزایایی که وبسایتتان برای بازدیدکنندگان دارد، بگنجانید.

  1. طراحی واکنش‌گرا

طی دهه اخیر استفاده از اینترنت تغییرات زیادی کرده است. اوایل بیشتر کاربران از طریق کامپیوترها و یا لپ تاپ به اینترنت متصل می‌شدند. اما حالا روز به روز به تعداد کاربرانی که با تبلت، گوشی هوشمند، تلویزیون و یا حتی ساعت مچی به اینترنت متصل می‌شوند افزوده می‌شود. برای طراحی سایت استفاده از منو شبکه ایده‌ای بسیار عالی‌ست، چرا که با طراحی‌های واکنش‌گرا همخوانی فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین برای این منظور سعی کنید به جای تعیین یک اندازه ثابت برای اِلمان‌های سایت خود، از درصد استفاده کنید. به این ترفند اصطلاحا طراحی شناور و یا جاری می‌گویند. یکی دیگر از مزایای این درصد تعیین کردن‌ها این است که رزولوشن تصویر، فرم بهینه نمایش را به خود می‌گیرد.

  1. هدایتگر سایت

بخش راهنمای سایت یکی از مهم‌ترین قسمت‌های وبسایت است، چرا که کاربر را سریعاً به صفحه دلخواه خود هدایت می‌کند، بدون آن‌که نیاز به جست و جو داشته باشد و یا گیج و سردرگم وبسایت را ترک کند. اگر بازدیدکننده شما نتواند آنچه را که به دنبالش است به راحتی بیابد ترجیح می‌دهد در سایت دیگری دنبال آن بگردد.از این رو منو افقی در هر وبسایتی اهمیت زیادی دارد. چرا که این منو اولین المانی است که کاربران برای یافتن چیزی به آن مراجعه می‌کنند. به خاطر داشته باشید که تنها قسمت‌های ضروری را در این منو قرار داده و موارد غیرضروری‌تر را در فهرست‌های کناری و یا فوتر قرار دهید تا مراجعینتان هرچه سریع‌تر به مورد دلخواه خود دست پیدا کنند. همچنین تا حد امکان از زیر-آیتم در منو استفاده نکنید چرا که باعث هرچه بیشتر سردرگم شدن بازدیدکنندگانتان خواهد شد و قطعا این آخرین چیزی است که به دنبالش هستید.

  1. اسکرول یا کلیک

برخی کاربران ترجیح می دهند با کلیک کردن‌های پی‌درپی به صفحه مورد نظر خود برسند و برخی تمایل دارند با اسکرول کردن صفحات مقصود خود را پیدا کنند. هر کدام آنها مزایا و معایبی دارند و شما باید خودتان گزینه مناسب را با شناخت کافی از مخاطبتان پیدا و در جای مناسبش استفاده کنید. از طرفی با گسترش استفاده از تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند کاربران ترجیح می‌دهند که به جای تصمیم برای کلیک کردن یا نکردن به راحتی صفحات را بالا پایین کنند. توصیه می‌شود از صفحات طولانی استفاده کنید تا گشتن در میان آنها ساده‌تر باشد.

  1. سیال بودن

یکی از مهمترین شاخصه‌های هر وبسایت سیال و روان بودن آن است. به‌گونه‌ای که با شناخت کامل مخاطب و انتظارات و نیازهایش او را به مسیر درستی هدایت کنید تا بدون آشفتگی و سردرگمی به صفحه‌ای که مورد نظرشان برسند. اهمیت این مطلب از آن جهت است که وقتی بازدیدکننده‌ای از میسر درستش منحرف شد بازگرداندن و اصلاحش کار دشواری خواهد بود. به همین خاطر هربار پیش از طراحی یک وبسایت فلوچارتی رسم کنید و به طور دقیق تعیین کنید که بازدید کننده شما چه مراحل و گام‌هایی را باید طی کند.

  1. زدودن درهم‌ریختگی‌ها

قبل از آغاز به کار طراحی سایت تنها ضروری‌ترین و مهم‌ترین اِلمان‌ها را برگزینید ومابقی را کنار بگذارید. ممکن است در ابتدای کار بسیاری از عناصر لازم به نظر برسند اما بعدا متوجه خواهید شد که خیلی از آنها تنها حواس بازدیدکننده را از منظور اصلی دور می‌کند. استفاده از متن‌ها، تصاویر و ابزارک‌های فراوان کار راحتی است. اما ذهن همیشه اطلاعات زیادی و انبوه را پس می‌زند. پس قانون 20-80 اینجا هم به کار می‌آید. یعنی تنها 20% اطلاعات وبسایت شما به اندازه 80% مابقی مفید است. با کاهش لینک‌ها، دکمه‌ها و غیره انتخاب‌های مخاطبین‌تان را محدود و بهینه‌سازی کنید. خصوصا تا می‌توانید از به کار بردن عکس‌های متحرک بپرهیزید. هرچه اطلاعات انباشته شده در وبسایت شما بیشتر باشد، بازدید کننده سردرگم‌تر خواهد شد.

  1. دکمه جذاب و گیرا

دکمه‌ها مهم‌ترین عنصر تغییر مسیر کاربر درسایت هستند. آنها در فرم‌ها و برای هدایت بازدید کننده‌ها به سفارش محصول و یا توضیحات بیشتر به کار می‌روند. از این‌رو شما باید دکمه‌هایی جذاب، گیرا و چشم‌نواز طراحی کنید. همچنین برای زمانی که موس روی آن می‌رود و یا روی آن کلیک می‌شود استایل جداگانه تعریف کنید. تجربه نشان داده این استایل‌ها کاربر را بیشتر تحریک می‌کند تا روی آن کلیک کند.

  1. فونت

هنگامی طراحی سایت وجود تنوع زیاد در انتخاب فونت ممکن است باعث آشفتگی شما شود. هنگام انتخاب یک فونت مطمئن شوید که در تمام دیوایس‌ها و پلتفرم‌ها خواناست. سعی کنید از فرم‌های متداول استفاده کنید چراکه به خاطر وجود کچ آنها در سیستم اکثر کاربران سرعت لود را پایین نمی‌آورد.

  1. خودتان را جای بازدیدکننده بگذارید

اگر می‌خواهید وبسایتی داشته باشید که جهانی و بین‌المللی باشد،‌باید انتظار بازدیدکنندگان مختلفی با سلایق مختلف، معیارها و زبان‌های گوناگون حتی واحد پول متفاوت داشته باشید. قطعاً کاری که شما قصد انجامش را دارید این است که تمام بخش‌های وبسایت شما برای همگان قابل فهم باشد و هرکسی احساس کند این سایت مخصوص او طراحی شده.

  1. فضاهای خالی

در نظر گرفتن فضاهای خالی بین بخش‌ها و عناصر و پاراگراف‌ها این اطمینان را می‌دهد که خواننده شما فرصتی برای فکر کردن و هضم اطلاعات دریافت شده‌اش دارد، به جای آن‌که سریعاً وارد مطالب بعدی شود. این فضاهای خالی همچنین به شما در هدایت خواننده‌تان کمک می کند تا به‌جای آن‌که تند تند به بخش‌های مختلف رانده شود، فرصت ادراک آنها را داشته باشد و مطالبتان طولانی و پرگو به نظر نرسد.

  1. لینک‌های کارآمد

لینک‌ها اساس و پایه ساختار وبسایت شما را تشکیل می‌دهند و اگر به درستی کار نکنند نه تنها باعث گمراهی خوانندگان، بلکه موتورهای جست و جو نیز می‌شود. حتی ممکن است بازدیدکننده‌ای را که با لینک‌های خراب مواجه می‌شود، از خود براند. پس همیشه اطمینان حاصل کنید که تمام لینک‌های وبسایت شما به درستی کار می‌کنند؛ اعم از خارجی و داخلی.

  1. متن لینک

لینک‌ها (و دکمه‌ها) بازدیدکننده شما را به بخش‌های مختلف سایت هدایت می‌کنند. همیشه سعی کنید در متن لینکتان توضیح مختصر و مفیدی در مورد آن قرار دهید. مثلا “اینجا را کلیک کنید” و یا “ادامه” انتخاب‌های چندان مناسبی نیستند. توضیح کوتاهی مثل “برای مشاهده کامل مطلب کلیک کنید” انتخاب بهتری است.

  1. لینک‌های خارجی

وقتی می‌خواهید به منابع خارجی در وبسایتتان ارجاعی دهید از لینک‌های خارجی استفاده می‌کنید. درست است که شما با این کار به وبسایت مرجع احترام می‌گذارید، اما این ریسک وجود دارد که بازدیدکننده شما با ورود به آن صفحه، سایت شما را ترک کند. از این رو بهتر است برای لینک های خارجی‌تان اتریبیوت زیر را اضافه کنید تا صفحه مورد نظر در تب جدید باز شود:

با این تدبیر ساده می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تب وبسایت شما همچنان باز خواد ماند و بازدید کننده بار دیگر به صفحه قبلی بازخواهد گشت.

  1. فرم کوتاه

اغلب وبسایت‌ها به چندین منظور از فرم استفاده می‌کنند؛ از فرم تماس گرفته تا فرم سفارش کالا. اگر فرم‌های وبسایتی زیادی طولانی و وقت‌گیر باشد مسلماً کاربر علاقه چندانی به پرکردنشان نخواهد داشت. همواره اطمینان حاصل کنید که تا حد ممکن فیلدهای کمتری در فرم‌ها قرار دهید.

  1. تکمیل خودکار فرم

امکان تکمیل خودکار فرم‌ها توسط مرورگر باعث صرفه‌جویی زیادی در وقت می‌شود. چراکه اغلب کاربران اطلاعات تماسشان در مرورگر ذخیره شده و بدین ترتیب پر کردن یک فرم تنها چند ثانیه وقت خواهد برد.

  1. تأییدیه دریافت

برای تکمیل فرم‌ها یک پیام تأییدیه دریافت مانند تشکر یا منتقل کردن صفحه به یک صفحه تشکر درنظر بگیرید. در صورت اشکال نیز، کاربر را از چند و چون آن مطلع کنید. در غیر این صورت کاربر نمی‌تواند اطمینان حاصل کند پیامش دریافت شده یا خیر.

  1. اطلاعات تماس

فرم‌ها برای دادن و یا گرفتن اطلاعات استفاده می‌شوند. از طرفی ممکن است کاربری تمایل به در اختیار گذاشتن اطلاعاتی که پرکردنش در فیلدها ضروری است، نداشته باشد. پس همیشه مطمئن شوید که در کنار هر فرم آدرس ایمیل و یا اطلاعات تماس با شما وجود داشته باشد، تا کاربران بتوانند به هر طریقی که می‌خواهند با شما ارتباط برقرار کنند.

همچنین میتوانید قسمت اول نکات اساسی در طراحی سایت از طریق لینک زیر مشاهده نمایید.

برچسب ها:
اشتراک گذاری:
درباره نویسنده: محمدی نژاد

نظرات: