وب دیزاینر

ارائه دهنده خدمات تحت وب

WebDesigner
الآن اینجا هستید:
صفحه اصلی » طراحی سایت » اینفوگرافیک » 69 نکته اساسی در طراحی سایت- قسمت سوم: محتوا

تبلیغات

69 نکته اساسی در طراحی سایت- قسمت سوم: محتوا

هر وبسایتی با هر تکنیک و خلاقیتی که در طراحی آن به کار رفته، هر قدر هم که جذاب و چشم‌نواز باشد، مسلماً در وهله بعدی بر اساس محتوایش قضاوت خواهد شد. در این سری نکاتی اساسی که در قدم‌های بعدی طراحی باید رعایت شود و عموما از چشم طراحان دور می‌ماند، آورده شده است.

اینفوگرافی 69 نکته اساسی در طراحی سایت- قسمت سوم: تجربه کاربری

  1. صفحات

یک وبسایت موفق با نرخ تبدیل بالا، کار خود را با ساده کردن طراحی آغاز می کند.اگر بازدیدکننده شما می خواهد برای محصولی سفارشی ثبت کند، قطعا نمی‌خواهید برای پیدا کردنش تمام صفحات را کلیک کند و یا صفحاتی طولانی را تا انتها با اسکرول کردن زیر و رو کند. برای جلوگیری از سردرگم شدن بازدیدکنندگانتان سعی کنید تا جایی که می‌توانید تعداد صفحات را کم و محتوای آنها را مختصر کنید. صفحاتی را بسازید که تنها شامل اطلاعات مورد نیاز کاربر باشد. مثلا شاید در خیلی از سایت‌ها نیز دیده باشید که یک صفحه “درباره ما” دارند و یک صفحه “معرفی سازمان”، که یکی از رایج‌ترین موارد ساخت صفحه زائد است، چرا که به راحتی می‌تواناین‌گونه صفحات را با هم ادغام کرد.

درست مثل منو انتخاب‌های زیادی و اضافی را در صفحات اصلاح کنید. پس همیشه چک کنید که صفحات با محتوای مشابه را یکی کرده باشید.

  1. صفحه اصلی

تنها مهم‌ترین و اصلی‌ترین اطلاعات وبسایت را در صفحه اصلی قرار دهید. اطلاعات صفحه اصلی باید مختصر و مفید باشد. اطلاعات تکمیلی و با اولویت کمتر را در زیر-صفحاتی که کاربر تنها یک کلیک با آنها فاصله دارد بگنجانید. اگر کاربر برای دست یافتن به اطلاعاتی باید پنج-شش بار کلیک کند بهتر است دسترسی به آن را راحت تر کنید. اگر اهمیت محتوای آن در حد زیر-صفحات دیگر نیست بهتر است کلا آن را پاک کنید. صفحه اصلی تنها یک درگاه است که کاربر را به زیر-صفحات مورد نظرش هدایت می کند، مثل ثبت سفارش. واضح است که توضیح بالا درباره وبسایت های تک صفحه ای صادق نیست.

  1. محتوا حرف اول را می‌زند.

شما ممکن است با تکنیک‌هایی عالی وبسایتی فوق‌العاده زیبا را طراحی کنید، اما مهم‌تر از آن محتوای مطالبی است که در وبسایت قرار می‌دهید. اگر پیامی که می‌خواهید به مخاطب خود برسانید به قدر کافی واضح و شفاف نباشد، مهم نیست که وبسایت شما چه ظاهری دارد،‌ قطعا با شکست مواجه خواهید شد. پس همواره اطمینان حاصل کنید که می‌دانید خواسته مخاطبانتان چیست و خدمات ارائه شده خود را به طور کامل و واضح برای کاربرانتان توضیح داده‌اید.

  1. پیام

اگر قرار است بازدیدکنندگانتان عمل خاصی در وبسایت شما انجام دهند، به طور مثال محصولی را خریداری کنند و یا سفارشی را ثبت کنند، مراقب باشید که حوصله او را با توضیحات طولانی و اضافی سر نبرید. تنها نکات مهم و اصلی را ذکر کنید و آن را در چند جمله و عبارت مختصر و مفید بگنجانید تا حواس آنها از موضوع اصلی دور نشود.

  1. تصویر

گاهی یک عکس بیش از هزاران کلمه در خود حرف دارد، خصوصا اگر تصویری زیبا، اوریجینال و مرتبط با پیام و منظور اصلی شما باشد. بازدیدکنندگان یک وبسایت به عکس‌ها دقت زیادی می‌کنند و در صورتی که تصاویر وبسایت شما اوریجینال نباشند، بازدیدکنندگانتان درباره شرکت و محصولاتتان هم همین باور را خواهند داشت. روی کیفیت عکاسی وبسایت خود سرمایه‌گذاری کنید، عکاسی حرفه‌ای به کار گیرید و یا از شرکت‌های خدمات عکاسی آنها را خریداری کنید. مطمئن شوید که عکس‌هایوبسایت شما حامل پیامی که می‌خواهید به مخاطبتان برسانید،هستند.

  1. ویدئو

از آنجا که امروزه بیشتر کاربران به اینترنت با سرعت بالا دسترسی دارند، توصیه می‌شود که برای معرفی تجارت و کسب و کار خود یک ویدئو تهیه کنید.ویدئو یکی از توصیه‌شده‌ترین راه‌ها برای شرح محصولات و یا خدمات است. هنگامی که بازدیدکننده‌ای به عنوان یک مشتری بالقوه ویدئویی درباره شرکت شما و خدماتش تماشا می‌کند، با آنسریعاً ارتباط برقرار کرده و به شما اجازه می‌دهدکسب و کار خود را به بهترین راه ممکن برای وی شرح دهید. وقتی ویدئو را در قسمت بالای صفحه اصلی نمایش دهید تنها کاری که کاربر باید انجام دهد این است که دکمه پخش را کلیک کند و راحت به تماشای آن بنشیند. پس از تماشای آن دیگر احتیاجی ندارد که برای آشنایی با شما ته و توی صفحات سایت را دربیاورد. چراکه از چند وچون خدمات ارائه شده توسط شما مطمئن است و به راحتی می‌تواند سفارش خود را ثبت و یا با شما ارتباط برقرار کند. البته نباید این مدل ویدئو را با ویدئو پس‌زمینه اشتباه گرفت.

  1. زنده و پویا باشید

وقتی وارد وبسایتی می‌شوید که احساس می‌کنید حداقل یک سال است به روز نشده، چه حسی دارید؟ درست است، به جست و جوی خود بازمی‌گردید و در بین وبسایت‌های مشابه، آنی را انتخاب می‌کنید که به روزتر است. کاری نکنید که بازدیدکنندگان حس کنند وبسایت شما قدیمی و منسوخ شده و حتما بر اساس یک برنامه منظم آن را به روز رسانی کنید. همواره این حس را به مخاطبانتان انتقال دهید که کسب و کاری فعال و پویا دارید. بهترین راه رسیدن به این هدف مرتب پست گذاشتن در وبلاگ و همچنین فعالیت منظم و بابرنامه در شبکه‌های اجتماعی است.

  1. وبلاگ

وبلاگ بهترین راه برای نشان دادن فعالیت منظم وبسایت شماست، فقط دقت داشته باشید که حتما لینک پست‌های اخیر وبلاگ را در صفحه اصلی قرار دهید. یکی دیگر از مزایای وبلاگ این است که نشان می‌دهد شما واقعامی‌دانید چه می‌خواهید بگویید و دانش خود را با بازدیدکنندگانتان شریک می‌شوید. این کار حس اطمینان به شما و شرکتتان را در مخاطبینتان بیشتر می‌کند، چراکه با به اشتراک گذاشتن دانسته‌هایتان درواقع به آنها احترام گذاشته‌اید.

  1. رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی بحث داغ این روزهاست. به نظر می‌رسددکمه‌های لایک، به اشتراک گذاری، ابزارک‌ها و لینک به صفحات شبکه‌های اجتماعی بیش از هر چیز دیگری افراد را به خود جذب می کند. شبکه اجتماعی راهی مطمئن برای جذب مخاطبانی ماندگار است. همین مخاطبین ممکن است خودشان به مبلغ برند شما بدل شوند و افراد بیشتری را به بازدیدکنندگان وبسایتتان اضافه کنند. اگر می‌خواهیدرسانه‌های اجتماعی را به بخشی از استراتژی کار خود اضافه کنید، حتما در نظر داشته باشید که پیدا کردن صفحه شما در آن بسیار راحت خواهد بود و حتما آن را تا حد امکان ساده کنید.

  1. مخاطب

محصولی که قصد فروش آن را از طریق وبسایت دارید، اطلاعاتی که در سایت خود فراهم آورده‌اید و یا هر آنچه قصد انتشارش را در وبسایت خود دارید، نباید مخاطبش همه کس باشد. هنگام طراحی سایت خود، حتما در وهله اول مخاطب هدف خود را در ذهن داشته باشید. مثلاً اگر قصد فروش لباس دارید، مخاطب خود را فقط زنان قرار دهید و نه مردان. اگر مخاطب خود را اشتباه انتخاب کنید و یا همه را مخاطب خود در نظر بگیرید، قطعاً نرخ تبدیل وبسایت شما به شدت افت کرده و به زودی با شکست مواجه خواهید شد. همیشه به یاد داشته باشید که قبل از طراحی وبسایت خود در مورد مخاطب مورد نظر خود تحقیقات کاملی را انجام دهید.

  1. املاء

خواندن مطلبی پر از غلط و اشکالات املایی و دستوری می تواند بسیار سردرگم کننده و آزاردهنده باشد. پیش از انتشار مطلبی در وبسایت خود حتمااز املای صحیح آن اطمینان حاصل کنید. اگر تصحیح این اشکالات برایتان کاری دشوار است، از فردی متخصص کمک بگیرید. املای نادرست نه تنها کاربران،‌ بلکه موتورهای جست و جو را نیز به اشتباه می‌اندازد.

  1. بخش فوقانی

اولین قسمتی که هنگام ورود به وبسایت قبل از اسکرول کردن دیده می‌شود، همان جایی است که مشتریان بالقوه شما پس از دیدن آن در مورد کلیت شما ذهنیت پیدا می‌کنند. بنابراین یکی از مهم‌ترین بخش‌های وبسایت به شمار می‌رود و بهتر است شامل پیامی مختصر و مفید در مورد خودتان یا کاری که آنها قرار است انجام دهند، باشد. به طور مثال لینک‌های اصلی، فرم تماس و یا مهم‌ترین اطلاعات ارتباط را می‌توانید درآن قرار دهید. در عین حال آن را شلوغ نکنید و تا جایی که ممکن است زیاد از حد آپشن در اختیار کاربر قرار ندهید.

  1. صفحات فرود

اکثر طراحان وب کار طراحی را از صفحه اول آغاز می‌کنند و بعد به طراحی زیرصفحات می‌پردازند، با این فرض که بازدیدکنندگان تنها از صفحه اول وارد وبسایت می‌شوند.اما درحقیقت این طور نیست و بسیار پیش می‌آید که بازدیدکننده‌ای از یک زیرصفحه وارد سایت شده و از طریق آن وارد دیگر صفحات شود. این بدان معنی است که بهتر است تمامی صفحات را به عنوان صفحه فرود طراحی کنید، نه فقط صفحاتی که مخصوص تبلیغات و بازاریابی است. همیشه مهم‌ترین اطلاعات را در بخش فوقانی قرار دهید؛ چه صفحه تماس باشد، چه درباره ما و چه پست وبلاگ.

  1. سئو

در ذهن داشتن نکات و مسائل سئو در هنگام طراحی سایت بسیار ضروری است. البته که باید مخاطب اصلی خود را هدف قرار دهید اما مباحث سئو را نیز فراموش نکنید. بسیاری از وبسایت‌ها بازدیدهای خود را از موتورهای جست و جو می‌گیرند، که اگر شما نیز چنین قصدی دارید باید از ساختار منطقی وبسایت خود، بهینه بودن کدهای HTML و نیز ایندکس شدن تمامی صفحات ضروری وبسایت اطمینان حاصل کنید. همیشه هنگام طراحی و توسعه وبسایت جدیدترین راهبردهای گوگل (Google Guideline) را در ذهن داشته باشید تا با تخطی از قوانین آنها مشمول جریمه‌شان نشوید.

  1. رتبه

همه تمرکز خود را خرج صفحه اصلی نکنید. این مجموعه کل صفحات هستند که به داشتن رتبه بهتر کمک می‌کنند، نه فقط وبسایت. شاید در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد، اما حقیقت دارد. وقتی وبسایت شما به موتورهای جست و جو شناسانده می‌شوند، متوجه خواهید شد که نه فقط صفحه اصلی که زیرصفحات هم دارای رتبه هستند. به همین خاطر تمرکز خود را از روی صفحه اصلیبه کل صفحات وزیرصفحات بیاورید تا شاهد ترافیک بالایی که از طریق موتورهای جست و جو نسیبتان می‌شود، باشید.

همچنین میتوانید قسمت دوم نکات اساسی در طراحی سایت از طریق لینک زیر مشاهده نمایید.

برچسب ها:
اشتراک گذاری:
درباره نویسنده: محمدی نژاد

نظرات: