وب دیزاینر

ارائه دهنده خدمات تحت وب

WebDesigner
الآن اینجا هستید:
صفحه اصلی » طراحی سایت » اینفوگرافیک » 69 نکته اساسی در طراحی سایت- قسمت چهارم: توسعه

تبلیغات

69 نکته اساسی در طراحی سایت- قسمت چهارم: توسعه

پس از انجام طراحی و تولید محتوا برای آن نوبت به کارهای اساسی تر و ارتقا سطح کیفی آن می رسد. در این بخش اساسی ترین و کاربردی ترین اصولی که رعایت آنها هنگام توسعه و بهینه سازی وبسایت کمک زیادی می کنند، آورده شده است.

  1. سیستم مدیرت محتوا (CMS)

زیرک باشید و وقت خود را با ساخت یک CMS اختصاصی از از پایه تلف نکنید. CMSهای متن‌بازی مثل وردپرس، جوملا و دروپال (و یا اگر به دنبال یک CMS مخصوص فروشگاه اینترنتی هستید؛‌مجنتو) به طور رایگان در دسترس هستند و استفاده از آنها بسیار آسان و راحت است. اگر فکر می‌کنید که این سیستم‌ها شما را تنها برای ساخت وبلاگتان یاری می‌کنند،‌سخت در اشتباهید. این سیستم‌ها به شما امکان ساخت و راه‌اندازی پیچیده‌ترین وبسایت‌ها را با تمام قابلیت‌های مورد نیازتان می‌دهد. یکی دیگر از مزایای بی‌شمار این سیستم‌ها افزونه‌های متعددی است که برای بالا بردن کارکردهای وبسایتتان در اختیار قرار می‌دهد. اگر شما خودتان اهل کدنویسی نیستید می‌توانید فایل‌های PSD و طراحی شده آماده خود را به متخصصین این کار مثل وب‌دیزاینر بسپارید تا باکیفیت‌ترین نتیجه را با به‌صرفه‌ترین هزینه در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

  1. امنیت

همیشه از امنیت بالای وبسایت خود اطمینان حاصل کنید؛ چه یک وبلاگ ساده باشد چه یک فروشگاه اینترنتی با هزاران محصول. نه تنها خود شما که مشتریان و کاربرانتان هم باید از گزند هکرها، اسپم‌ها و ویروس‌ها یا هر مزاحمت دیگری در امان باشند. همیشه همه چیز را به روز کنید، از HTTPS استفاده کنید و هرگز موارد مشکوک را در سرور و یا وبسایت خود ذخیره نکنید.

  1. مزایا

شما ممکن است وبسایتی زیبا با به کار بردن اصولی‌ترین تکنیک‌ها طراحی کنید که حتی دهان بازدیدکنندگانتان از تعجب باز بماند، اما مادامی که وبسایت شما خدمات و یا پیشنهادی متناسب با نیاز کاربرانش نداشته باشد، تمام زحماتتان برای هیچ خواهد بود و با شکست مواجه خواهد شد. قبل از ساخت و طراحی و توسعه وبسایت خود، مخاطب هدف خود را شناسایی کنید. ما دوباره روی این موضوع تأکید می‌کنیم، چراکه اگر مخاطب هدف خود را به خوبی شناسایی کنید و احتیاجاتشان را بیابید، می‌توانید خدمات و پیشنهادهایی ارائه دهید که متناسب حال آنها باشد و گره از مشکلشان باز کند. وقتی این نیازها و پیشنهادات را یافتید، کار طراحی و توسعه را حول همان‌ها شروع کنید و ادامه دهید.

  1. آموزش

درآمد شما از راه طراحی وب است یا توسعه وب؟ همیشه جدیدترین تکنیک‌ها، فناوری‌ها و ابزارها را فرا بگیرید. بسیار دیده شده که وبسایتی با تکنیک‌هایی بالا آمده که شاید پانزده سال پیش به درد می‌خورد، اما حالا دیگر به کار نمی‌آید. به طور مثال آیا می‌دانستید که هنوز وبسایت هایی هستند که از ساختارهای پایه‌ای جداول برای راه‌اندازی وبسایت خود استفاده می‌کنند؟ حقیقت این است که به روز بودن و یاد گرفتن چندان هم کار سختی نیست. مثلاً در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر خبره‌ترین‌ها و کاربلدترین‌های این حرفه را دنبال کنید. وقتی می‌بینید که آنها در مورد موضوع یا مطلب بدیع و تازه‌ای صحبت می‌کنند فقط یک کلیک ساده لازم است تا بیشتر در مورد آن بدانید. به همین سادگی.

  1. تجربه

اگر می خواهید که همواره زیباترین وبسایت‌ها با جدیترین تکنیک‌ها و متدها را به مشتریانتان ارائه دهید، بایستی همواره در حال یادگیری و به روز کردن دانش و اطلاعاتتان باشید. اگر مشتاق یادگیری هستید همواره به دنبال امتحان کردن وکسب تجربه درباره جدیدترین چیزها باشید و همزمان با راه‌اندازی یک وبلاگ در مورد چیزهایی که یاد گرفته‌اید بنویسید. پس از این تجربه کردن‌ها توجه خواهید شد که سطح مهارت‌هایتان چندین پله بالاتر رفته است. یکی از مزایای این وبلاگ نوشتن‌ها درمورد تجربیاتتان این است که تمام اطلاعات را برای خودتان نگه نمی‌دارید و آن را با دیگران نیز قسمت می کنید. این “دیگران” ممکن است هرکسی باشد؛ از دیگر طراحان و توسعه‌دهنگان گرفته تا مشتریان بالقوه‌تان. پس از مدتی برای خودتان اعتبار کسب خواهید کرد و با جلب اعتماد دیگران آنها را به خود جذب خواهید کرد(البته تا چندین ماه منتظر این اتفاقات نباشید). اغلب وبلاگ‌های مهم و بزرگ درباره طراحی و توسعه وب تنها با نوشتن یک نفر در مورد تجربیاتش آغاز شده است.

  1. برون‌سپاری

بسیاری از طراحان وب (در اینجا منظور افراد خلاق و متخصصی هستند که با نرم‌افزارهایی چون فوتوشاپ و ایلوستریتور کار می کنند، اما دانش زیادی درباره کدنویسی ندارند) با زبان‌های کدنویسی و برنامه‌نویسی آشنایی چندانی ندارند و قصد یادگیری آن را هم ندارند. تنها کاری که باید بکنند این است که وبسایتی را طراحی کنند و کدنویسی را به فرد دیگری بسپارند. اگر فکر می‌کنید که تنها قصد آن را دارید که یک طراح وب باقی بمانید، بهتر است کار توسعه وب را به فرد یا شرکت دیگری بسپارید.

  1. شسته رفته و بهینه

این توصیه فقط به کار طراحی سایت نمی‌آید،‌ و رعایت آن در هر کاری لازم است: منظم و سازماندهی شده کار کنید. وقتی در فوتوشاپ کار می‌کنید حتما توجه داشته باشید که از شبکه‌ها استفاده کنید و هر اِلمان را در یک لایه جداگانه قرار دهید، لایه‌ها را نام‌گذاری کرده و آنها را در پوشه‌های مختلف قرار دهید. هنگامی که می‌خواهید کدها و فایل‌های HTML، CSS، JavaScript، PHP و یا هر کد دیگری را توسعه دهید، آنها را در چارچوب یک ساختار بهینه‌سازی و سازماندهی کنید. از فاصله‌های تب و اینتر استفاده کنید و برای هر عنصر توضیحی مختصر بنویسید تا پیدا کردن دوباره آن راحت‌تر باشد. با وجود آن که کوچک و خلاصه‌تر کردن مستندسازی‌ها به شما کمک می‌کند، اما با رعایت نظم و ساماندهی آنان کار جست و جو در میان آنها را برای خود و یا هر توسعه‌دهنده دیگری راحت کنید.

  1. سرعت

یکی از بزرگترین دلایلی که باعث می‌شود بازدیدکننده‌ای وبسایتی را ترک کند، سرعت لود پایین آن است. حتما دقت داشته باشید که سرعت لود را به کمتر از دو ثانیه برسانید. در اینجا نه توصیه مهم برای پایین آوردن زمان لود صفحات سایت را مشاهده می کنید:

  1. تعداد عکس‌ها را کم کنید (و حجم آنها را تا حد ممکن کم کنید).
  2. تکنیک اسپرایت را برای تصاویر به کار ببرید و در صورت امکان از CSS به جای عکس استفاده کنید.
  3. فایل‌های CSS و JavaScript را به حداقل برسانید، کدهای تکراری را پاک کنید و چندین فایل را در یک فایل بگنجانید.
  4. قابلیت ذخیره کش در مرورگر را فعال‌سازی کنید
  5. فشرده‌سازی در سرور را فراموش نکنید.
  6. سرورهای پرسرعت را انتخاب کنید (با سرعت پاسخ‌دهی بالا)
  7. پایگاه‌های داده را بهینه‌سازی کنید.
  8. از CDN (شبکه تحویل محتوا) استفاده کنید.
  9. اگر از سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنید،‌حتما از افزونه‌های کش بهره ببرید.

تصاویر

یک وبسایت با تصاویری مرتبط با محتوای آن، در اکثر موارد وبسایتی زیبا و جذاب از آب درمی‌آید. وقتی از عکس‌های زیادی استفاده می‌کنید یا در جای نادرستی آن‌ها را به کار می‌برید، سرعت لودینگ سایت شما به طور چشمگیری پایین می‌آید. همواره سه نکته زیر را هنگام استفاده از عکس‌ها رعایت کنید:

  1. تصاویر را با CSS3 بسازید. CSS3 به شما این امکان را می‌دهد که بدون استفاده از تصویر پس‌زمینه اشکال زیبایی را خلق کنید (برخلاف CSS2). برای مثال می‌توانید برای دکمه‌ها به‌جای عکس از لبه‌های گرد و یا سایه استفاده کنید. به همین خاطر از آنجایی که دیگر لازم نیست هر کاربر عکس‌های اضافی و زائد را دانلود کند، سرعت لود صفحات نیز بالا خواهد رفت.
  2. از اسپرایت استفاده کنید. اسپرایت‌ها چندین عکس هستند که در یک عکس آورده شده‌اند. تکنیک اسپرایت اغلب برای آیکون‌هایی که وقتی موس روی آنهاست، تغییر می کنند، به کار برده می‌شود. استفاده از این تکنیک باعث می‌شود که هنگام لود سایت به جای چندین عکس تنها یک عکس لود شود، بدین ترتیب تعداد درخواست‌های دانلود سایت پایین می‌آید. همچنین دیگر هنگام بردن موس روی یک عکس دیگر جای خالی نمی‌ماند، چون که عکس قبلا بارگذاری شده است.
  3. عکس‌ها را فشرده‌سازی کنید. هرقدر که عکس کوچک‌تر باشد زمان کمتری باری دانلود نیاز دارد. حتما کیفیت و حجم عکس‌ها را با فشرده سازی پایین بیاورید. وبسایت‌های زیادی هستند که این خدمات را به‌طور آنلاین ارائه می دهند.
  1. جلوه‌های بصری

شاید برایتان وسوسه‌کننده باشد که از تمام تکنیک‌ها و افکت‌ها برای هر حرکتی مثل حرکت موس و یا کلیک بر روی عنصری استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که زیاده‌روی‌هایی مثل لوگو چشمک‌زن و یا تصاویر متحرک یا چرخان تنها بازدیدکننده را از محتوای اصلی وبسایت دور می‌کند. بسیاری افراد این‌گونه افکت ها را نمی‌پسندند و به محض آن‌که بیش از دو یا سه افکت در صفحه‌ای ببینند آن را می‌بندند. توصیه می‌شود که تا حد امکان طراحی ساده و شیکی داشته باشید و بیش از دو افکت را به کار نبرید.

  1. پیمایش منطبق

در چند سال اخیر یکی از پرطرفدارترین تکنیک‌ها Parallax Scrolling، و یا پیمایش انطباقی بوده است. این تکنیک این امکان را فراهم می‌آورد که هنگام اسکرول کردن اِلمان‌ها در جهت‌های مختلفی حرکت کنند. استفاده از این تکنیک به شما کمک می کند که بازدیدکننده را در مسیری مشخص هدایت کنید. البته این تکنیک بیشتر برای وبسایت‌ها نمایشی به کار می‌رود. توصیه می‌شود در صورت لزوم استفاده از آن تا حد امکان آن را ساده کنید. باز هم تکرار می‌کنیم که استفاده بیش از حد از جلوه‌های ویژه در وبسایت تنها باعث دور شدن توجه بازدیدکننده از محتوای اصلی می‌شود.

  1. فوتر چسبان

از آنجایی که فوتر پایین ترین قسمت سایت و در نتیجه پایین‌ترین قسمت مرورگر است. متأسفانه بسیاری از طراحان و توسعه‌دهندگان وب فوتر نمی‌سازند و این باعث می‌شود که وقتی محتوای صفحه‌ای کم باشد فضای پایین صفحه خالی بماند که چهره چندان جالبی ندارد. هنگام توسعه HTML و CSS ساخت فوتر را فراموش نکنید.

همچنین میتوانید قسمت سوم نکات اساسی در طراحی سایت از طریق لینک زیر مشاهده نمایید.

برچسب ها:
اشتراک گذاری:
درباره نویسنده: محمدی نژاد

نظرات: